Υπηρεσίες
Χρηστικές Πληροφορίες
Πρακτικές για Ενίσχυση της Ανάγνωσης στο Σπίτι |
1. Ξεκινάμε λέγοντας μαζί με τα παιδιά πως κάθε γράμμα είναι ένας ήχος ή αλλιώς μια φωνούλα, ώστε να αντιληφθούν τους ήχους των γραμμάτων του ελληνικού αλφαβήτου.
Π.χ. Ο ήχος του γράμματος α είναι α ενώ η ονομασία του είναι άλφα.
2. Βοηθάμε τα παιδιά να πουν σωστά τους ήχους των γραμμάτων, αλλιώς φωνούλες δείχνοντας τους πώς σχηματίζεται ο κάθε ήχος κατά την προφορά του στη δική μας στοματική κοιλότητα.
3. Ενισχύουμε τη φωνολογική επίγνωση (κατανόηση ήχων των γραμμάτων) των παιδιών μέσω ασκήσεων που μπορούμε να δημιουργήσουμε εύκολα και γρήγορα.
Π.χ. Σε ένα φύλλο χαρτί γράφουμε πολλά γράμματα του αλφαβήτου και ζητάμε από το παιδί να πει τους ήχους/φωνές τους ή επιλέγουμε εμείς ποιους ήχους των γραμμάτων θα μας πει.
4. Εστιάζουμε στα γράμματα που δυσκολεύουν το κάθε παιδί περισσότερο φτιάχνοντας ασκήσεις όπως εντοπισμό και διάκριση του γράμματος ανάμεσα σε άλλα.
Π.χ. Σε μια κόλλα χαρτί γράφουμε ανακατεμένα γράμματα και ζητάμε από το παιδί να κυκλώσει μόνο αυτό στο οποίο δυσκολεύεται και έπειτα να πει μαζί μας τον ήχο του. Με τον τρόπο αυτό ενισχύουμε την οπτική διάκριση του παιδιού και τη φωνολογική του ενημερότητα.
5. Γράφουμε λέξεις βάσει όσων έχει διδαχθεί το κάθε παιδί και αφού τις διαβάσει του ζητάμε να τις χωρίσει προφορικά σε συλλαβές χτυπώντας παλαμάκια. Έπειτα, σε κάθε λέξη ζητάμε να μας αναφέρει τον ήχο/φωνούλα του κάθε γράμματος ξεχωριστά.
6. Ζητάμε από το παιδί να σκεφτεί λέξεις οι οποίες ξεκινούν με το γράμμα το οποίο δυσκολεύεται.
Π.χ. Εάν δυσκολεύεται στο γράμμα ζ, του λέμε να σκεφτεί λέξεις που ξεκινούν από ζ όπως ζακέτα, ζάρι, ζώνη, ζωή κ.α.
7. Παίζουμε μαζί με το παιδί παρατηρώντας αντικείμενα που βρίσκονται γύρω μας και ζητώντας από εκείνο να μας πει άλλοτε την πρώτη συλλαβή του εκάστοτε αντικειμένου και άλλοτε την τελευταία, για να είναι πιο εύκολο πρώτα χτυπάμε παλαμάκια χωρίζοντας τη λέξη σε συλλαβές.
8. Προσέχουμε ιδιαίτερα κατά την ένωση των γραμμάτων για το σχηματισμό των συλλαβών να μην πούμε το και καθώς τα παιδιά μπερδεύονται αρκετά.
Π.χ. Δε λέμε ποτέ π και α μας κάνει πα αλλά π α = πα, χωρίς το και ανάμεσα.
9. Παροτρύνουμε τα παιδιά να διαβάσουν μαζί μας τίτλους από βιβλία, περιοδικά, ταμπέλες καθώς και να μας «βοηθήσουν» με τη λίστα του σούπερ μάρκετ.
10. Δοκιμάζουμε να γράψουμε σε ένα φύλλο χαρτί συλλαβές και λέξεις και να τις τοποθετήσουμε στο ψυγείο με σκοπό να τις διαβάζουμε μέσα στην ημέρα πρώτα μαζί και μετά το παιδί μόνο του.
11. Κατά τη διαδικασία της ανάγνωσης όταν το παιδί συλλαβίζει τη λέξη πριν προχωρήσει στην επόμενη του ζητάμε να μας πει όλη μαζί τη λέξη που διάβασε.
12. Κόβουμε μικρά ή μεγάλα χαρτιά σε διάφορα σχήματα και γράφουμεπάνω λέξεις που δυσκολεύεται κάθε φορά το παιδί. Στη συνέχεια, μπορούμε να τα τοποθετήσουμε στο γραφείο του με σκοπό την ανάγνωση τους οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας.
13. Ιδιαίτερη προσοχή και έμφαση χρειάζεται να δοθεί στα δίψηφα σύμφωνα (μπ, ντ, γκ, τζ, τσ, γγ) και φωνήεντα (αι, ει, οι, αυ, ευ, ου) δίνοντας στα παιδιά να κατανοήσουν πως πρόκειται για δύο γράμματα που όμως βγάζουν έναν ήχο/φωνούλα.
Π.χ. Τα δύο γράμματα μ και π όταν ενώνονται γίνονται μια φωνούλα που διαβάζεται μπ.
14. Στην περίπτωση που το παιδί δυσκολεύεται πολύ στην εκμάθηση των δίψηφων συμφώνων και φωνηέντων ζωγραφίζουμε σε ένα χαρτί την λέξη που θέλουμενα διαβάσει.
Π.χ. Σε ένα χαρτί γράφουμε τη λέξη τζάκι και από κάτω το ζωγραφίζουμε.
15. Για περαιτέρω εξάσκηση και κατανόηση της ανάγνωσης σε πολύχρωμα φύλλα χαρτί ή σε χαρτόνια που κόβουμε σε τετράγωνα ή άλλα σχήματα κάνουμε συνδυασμούς συμφώνων και φωνηέντων καθώς γράφουμε και λέξεις που ξεκινούν από τον εκάστοτε συνδυασμό. Έπειτα, μπορούμε να συνεχίσουμε και με τη δημιουργία προτάσεων.
Π.χ. βα, βε, βο, βι, βη, βω, βυ Βάζο, βέρα, βόδι, βίδα, βήμα, βωμός. Το βάζο της γιαγιάς. Η μαμά φοράει βέρα. Το βόδι είναι στο χωριό. Ο Νίκος κρατάει τη βίδα. Το μωρό έκανε ένα βήμα.
Οι παραπάνω πρακτικές σκοπό έχουν την ενίσχυση και βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας των παιδιών, η οποία αποτελεί μια σύνθετη διαδικασία.
|
Newsletter
Οδηγός Ενημέρωσης
- COVID-19
- Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
- Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)
- Μαθησιακές Δυσκολίες- Δυσλεξία
- Ψυχοκοινωνικά Προβλήματα (Διαζύγιο- Πένθος)
- Διαταραχές Λόγου
- Τραυλισμός
- Αναπτυξιακά Ορόσημα Σχολικής Ηλικίας
- Αναπτυξιακά Ορόσημα Προσχολικής Ηλικίας
- Αναπτυξιακά Ορόσημα Νηπιακής Ηλικίας
- Αναπτυξιακά Ορόσημα Βρεφικής Ηλικίας
- Διαταραχές Σίτισης - Προσέγγιση SOS