ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΟΡΟΣΗΜΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Επικοινωνία
Η προσχολική ηλικία είναι η περίοδος που το λεξιλογιο αυξάνεται συνεχώς και η δομή και το νόημα της πρότασης γίνονται όλο και πιο περίπλοκα. Αυτή η αλλαγή στη γλώσσα αντιπροσωπεύει την ανάπτυξη των γνωστικών ικανοτήτων. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας χρησιμοποιούν τη γλώσσα για να κοινοποιήσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους, να επιλύσουν προβλήματα, να κάνουν ερωτήσεις και να παίξουν με τους άλλους.
Τα παρακάτω είναι κατευθυντήριες γραμμές που έχουν ληφθεί από ένα πλήθος πηγών. Αυτές θα σας βοηθήσουν να γνωρίζετε τι να περιμένετε και πώς να ενθαρρύνετε την περαιτέρω γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού σας ή πότε να σκεφτείτε μια παραπομπή σε ένα λογοθεραπευτή. Δεν περιλαμβάνονται τα πάντα και είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι υπάρχει απόκλιση στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών.
Ορόσημα για το παιδί προσχολικής ηλικίας 3 – 4 ετών:
- Του αρέσουν βιβλία, απλά τραγουδάκια, ποιηματάκια, λέξεις χωρίς νόημα και ιστορίες (Δείτε εδώ)
- Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 900 (3 ετών) έως 4000 (4 ετών) ή και περισσότερες λέξεις (Δείτε εδώ)
- Τα περισσότερα από τα λεγόμενά του μπορούν να γίνουν κατανοητά (Δείτε εδώ)
- Σχηματίζει προτάσεις 3-4 λέξεων (Δείτε εδώ)
- Ρωτάει και απαντάει σε ερωτήσεις που εισάγονται με τις λέξεις "Ποιος;", "Τι;", "Πού;"
- Κάνει πολλές ερωτήσεις
- Του αρέσει να συζητάει με άλλους ανθρώπους (Δείτε εδώ)
- Χρησιμοποιεί σωστά τους γραμματικούς κανόνες, τις περισσότερες φορές (Δείτε εδώ)
- Χρησιμοποιεί τις αντωνυμίες "Εγώ", "Εσύ", "Εμένα" (Δείτε εδώ)
- Γνωρίζει το όνομά του, το φύλο του, την οδό του σπιτιού του και μια σειρά από ποιηματάκια (Δείτε εδώ)
- Γνωρίζει κάποιες προθέσεις όπως μέσα, πάνω και κάτω (Δείτε εδώ)
- Συχνά κάνει λάθη στις αρνήσεις και χρησιμοποιεί "διπλές αρνήσεις", παράδειγμα: "Εγώ δεν δεν θέλω να πάω"
- Ακολουθεί εντολή που περιλαμβάνει τρείς οδηγίες (Δείτε εδώ)
- Αρχίζει να αναγνωρίζει ορισμένα γράμματα και λέξεις (π.χ. Αναγνωρίζει το σήμα "STOP", το "Μ" για McDonald's κλπ) (Δείτε εδώ)
- Κατηγοριοποιεί (ταιριάζει) αντικείμενα με βάση (α) τη λειτουργικότητα (βρες κάτι που παίζεις με αυτό, βρες κάτι που φοράς κλπ) (β) το μέγεθος (μεγάλο, μικρό) και τα οικεία χρώματα
- Ονομάζει ένα χρώμα(Δείτε εδώ)
- Αναπτύσσει τις έννοιες των αριθμών - μπορεί να δώσει 1, περισσότερα ή όλα από αντικείμενα
- Μετράει αντικείμενα, ακόμη και αν δεν είναι σωστοί όλοι οι αριθμοί (Δείτε εδώ)
Ανησυχητικά σημάδια:
Αν το 3 – 4 ετών παιδί σας παρουσιάζει δύο ή περισσότερα από τα παρακάτω, απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή για να σιγουρευτείτε ότι το παιδί σας δεν έχει δυσκολίες στην ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
- Μειωμένο ενδιαφέρον στο να μιλάει με ενήλικες ή παιδιά
- Οι προτάσεις δεν αναπτύσσονται σε μήκος ή πολυπλοκότητα
- Φτωχές δεξιότητες κατηγοριοποίησης ή ταύτισης
- Δυσκολία να απαντήσει σε ερωτήσεις: τι;, τι κάνει;, πού;
- Δεν κάνει ερωτήσεις ποιος;, τι; ή πού;
- Δεν είναι εύκολα κατανοητό από τα μέλη της οικογένειας ή οικεία άτομα του περιβάλλοντός του
Ορόσημα για το παιδί προσχολικής ηλικίας 4 – 5 ετών:
- Εξακολουθεί να μαθαίνει πολλές καινούριες λέξεις πολύ γρήγορα
- Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 4.000 - 6.000 λέξεις
- Χρησιμοποιεί προτάσεις 4-6 λέξεων (Δείτε εδώ)
- Μιλάει πολύ για οτιδήποτε κάνει ή σκέφτεται (Δείτε εδώ)
- Λέει μεγάλες ιστορίες για προσωπικές του εμπειρίες (Δείτε εδώ)
- Κάνει ερωτήσεις με το "Ποιος;" και "Γιατί;"
- Ενδιαφέρεται για τις απαντήσεις των ερωτήσεων του "Πώς" και "Γιατί"
- Κατανοεί και χρησιμοποιεί τις έννοιες "αύριο" και "χθες"
- Χρησιμοποιεί παρελθοντικό, παροντικό και μελλοντικό χρόνο, όχι πάντα, αλλά τις περισσότερες φορές σωστά (Δείτε εδώ)
- Ενδιαφέρεται για λέξεις, γράμματα και αριθμούς (Δείτε εδώ)
- Ταυτίζει και κατηγοριοποιεί αντικείμενα με διάφορους τρόπους
- Κατανοεί προθέσεις (π.χ. δίπλα, πίσω, μπροστά)
- Ασχολείται με μια δραστηριότητα για 11-12 λεπτά
- Κατανοεί τους κανόνες (Δείτε εδώ)
- Διαλέγει φίλους βάσει χαρακτήρα
- Αρχίζει να ελέγχει τη συμπεριφορά και να συμμορφώνεται
- Ζητά συγγνώμη
- Εκφράζει συναισθήματα
- Κατανοεί το χιούμορ
- Μιλά πιο εύκολα στους ξένους
Ανησυχητικά σημάδια:
Αν το 4 – 5 ετών παιδί σας παρουσιάζει δύο ή περισσότερα από τα παρακάτω, απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή για να σιγουρευτείτε ότι το παιδί σας δεν έχει δυσκολίες στην ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
- Δε γίνεται εύκολα κατανοητό από τους άλλους
- Δύσκολα βάζει προτάσεις μαζί
- Οι προτάσεις του έχουν πολλά γραμματικά λάθη
- Παρουσιάζει δυσκολίες σε έννοιες όπως προθέσεις (λέξεις που δηλώνουν τη θέση, όπως πίσω, δίπλα κλπ), χρώματα, μέγεθος, κατηγορίες
- Δεν κάνει ερωτήσεις
- Δεν ακολουθεί προφορικές οδηγίες
Εάν έχετε ανησυχίες σχετικά με το παιδί σας σε οποιαδήποτε ηλικία, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για να μιλήσετε με ένα λογοθεραπευτή. Μπορείτε επίσης να απευθυνθείτε στο κέντρο μας ανά πάσα στιγμή.
|